Många som bloggar med målet att tjäna pengar på det kämpar i flera år med att skriva kvalitativa inlägg och lyckas ändå inte. En smart genväg kan vara att skriva produktjämförelser. En form av innehåll som inte bara är ett effektivt sätt att öka chansen att tjäna pengar, de är dessutom relativt enkla att skriva.
[IMAGE=bzaZRfdUMeBQ.jpg]
Ett skäl till att det fungerar såpass väl att göra produktjämförelser är för att det är ett av de enklaste sätten att visa på olika produkters för- och nackdelar. Om du till exempel jämför de två produkter som säljer bäst i sin kategori blir en jämförelse ett bra sätt för konsumenten att besluta sig för vilken hen ska köpa. Förhoppningsvis via din blogg. Att det är effektivt visas inte minst av att olika slags jämförelsesidor blivit väldigt populära. Hos Byt Elbolag kan du till exempel enkelt jämföra olika elavtal och hitta det som passar dig bäst.
[IMAGE=fbXFwleCGB0i.jpg]
Placera dig själv på rätt plats i ‘kundköpcykeln’
[IMAGE=eXdAl5cdAeNd.jpg]
Det handlar om att placera dig själv och ditt budskap på rätt plats i den process som ibland kallas för ‘kundköpcykeln’. Kundköpcykeln delas vanligtvis in i fyra delar:
- 1. Kunden blir medveten om att hen behöver en viss produkt.
- 2. Hen börjar söka upp information om potentiella produkter.
- 3. Jämförelsefasen. Kunden har hittat ett antal produkter som ser bra ut och börjar jämföra dem.
- 4. Kunden köper produkten som kan antas bäst motsvara hens behov.
Många marknadsförare menar att den bästa platsen att påverka konsumentens köplust finns i fas 3. Med innehåll som på ett smart sätt presenterar respektive produkts styrkor och svagheter kommer du att kunna påverka läsarens köplust. Du behöver inte ens skriva någon ingående recension. Snarare handlar det om att sätta redan befintliga data om produkterna i en kontext som är lätt att förstå. Hur kan du göra detta? Genom att använda din egen kreativitet, men det finns några grundläggande knep att ha i åtanke:
- Tänk på hur de aktuella produkterna används i vardagen. Ta vara på och presentera de data som är viktiga ur ett användarperspektiv. Om en telefonkamera har miljontals pixlar är det kanske inte så viktigt som att kameran är snabb eller lätt att använda.
- Använd illustrationer och grafik för att presentera produkterna på ett kreativt sätt.
- Precis som när det gäller all typ av försäljning online: ha koll på dina sökord och baka in termer som folk som söker efter dina produkter använder sig av.
- Optimera hemsidan för mobiltelefoner och se till att layouten lyfter fram de fakta som är viktigast för de aktuella produkterna. Ställ dem mot varandra och gör det tydligt hur respektive produkt skiljer sig från den andra.
- Grundläggande är förstås också att du har koll på vad folk vill köpa, något som varierar dels med årstiderna, men också med andra faktorer.